Så fungerar en utflyttning från din bostad

Att flytta är väldigt krävande och är inte en enkel sak för de flesta. Det är dock något som de flesta genomgår ett par gånger i sitt liv. Helst vill man gärna göra det på ett så effektivt och smidigt sätt som möjligt. Ett sätt att göra det enklare för dig är att du använder dig utav en checklista. Nedan kommer du kunna läsa om allt du behöver tänka på inför flytten.

Bland annat så går vi igenom kostnader, hur du flyttar ut själv eller med firma, hur en flyttpackning fungerar och hur du ska tänka kring flyttstädningen. Alla dessa aspekter är viktiga inför flytten och kan underlätta en hel del för att göra din flytt så smidig som möjligt. Vi går även igenom att föra en budget och vad du faktiskt ska göra under själva flyttdagen. Så oavsett om du bara ska flytta från en liten lägenhet till en annan i närheten, eller om du ska flytta till andra sidan landet, kommer den här guiden täcka allt det nödvändigaste som du kan tänkas behöva veta inför en utflyttning.

Ska du flytta ut själv eller med hjälp?

Bland det första du måste fundera över är huruvida du ska flytta på egen hand eller om du behöver hjälp. Om du ska flytta själv så kommer du till att börja med behöva fundera på hur du ska flytta rent fysiskt, det vill säga flytta dina möbler från din gamla bostad till den nya. Du behöver även fundera över saker som uppsägning, flyttstädning och dylikt.

Om du ska flytta på egen hand så är det också en bra idé att kolla med vänner, familj eller bekanta och se om dem kan hjälpa dig med flytten. Det kan underlätta markant och göra det enklare för dig att flytta ut. De kan till exempel hjälpa dig med att frakta grejer, städa lägenheten eller dylikt. Så det kan göra det lite mindre besvärligt, även om en flytt alltid är jobbig.

Om du däremot har ett stort bohag eller om du helt enkelt inte kan flytta på egen hand, kan det vara aktuellt att hyr in någon som kan hjälpa dig. Det vanligaste då är såklart att man anlitar en flyttfirma för sin utflyttning. Det här kommer dock med en lite större prislapp, vilket kan vara ett bekymmer för vissa. Det går dock att hålla nere priserna på flera olika vis.

Om du ska använda dig utav en firma är det viktigt att man noga går igenom de olika firmorna man kan använda sig utav. Man kan även kolla om hyresbolaget man är med kanske har en firma där du får rabatt, vilket kan göra det lite mer överkomligt. Oavsett så är det viktigt att man tar en diskussion med dem om ens bohag, avstånd mellan destinationerna och dylikt. På så vis får du veta lite mer om vad du har att räkna med och du kan också få en bra inblick i hur lång tid processen kommer att ta. Se till att alltid vara ute i god tid så att du har marginal om du stöter på något oväntat problem eller om det tar längre tid än vad du räknat med. Det här gäller dock även om du ska ta hjälp av vänner, ingen vill bli frågad dagen innan det är dags att flytta ut om de har lust att hjälpa till. Så var istället ute i god tid och ha allting i ordning så att det inte blir problem eller missförstånd när det är dags för själva flytten.

Vad kostar det att flytta ut?

Det är såklart väldigt viktigt att veta hur mycket kalaset ska kosta också. Det är dock inte alltid enkelt att veta hur man ska gå tillväga för att räkna ut det här. Om du ska flytta på egen hand blir det däremot lite enklare. Då börjar du med att kolla in hur många resor du behöver ta, eventuell flyttbil eller släp samt hur mycket extra tillbehör du kommer att behöva. Men det är såklart om du gör allting på egen hand. Fördelen då blir att du kan hålla det hela extremt billigt, gratis om du inte ens behöver hyra ett släp eller så.

Om du däremot behöver hjälp så kommer det snabbt att bli en dyr affär. En flyttfirma kostar en hel del för att flytta ut och det kan lätt gå upp i femsiffrigt om du har stort bohag eller om du ska flytta långt bort. Det här kan definitivt leda till en dyr affär. Det går dock att hålla nere med ett par smarta knep.

Till att börja med så är det smart om du ändå gör så mycket på egen hand som det bara går. Om du till exempel sköter allt packande på egen hand och även flyttar mindre lådor och sådant, kan du spara in en hel del tid åt flyttfirman, vilket såklart gör hela flytten billigare. Det du också bör tänka på är att det blir dyrare om du har stora och otympliga grejer, som exempelvis akvarium och dylikt som kräver speciell försiktighet.

Om du också vill hålla nere kostnaderna så är det smart om du väljer att sköta flyttstädningen själv. Det spar in massvis med pengar och gör det hela enklare, eftersom du får möjlighet att sköta allting själv och se till att det blir rätt. Har man däremot inte tid så kommer det att bli en lite dyrare flytt.

Det är väldigt viktigt att man för en budget om man tror att flytten kommer bli dyr. Ska du till exempel anlita en eller fler firmor för din flytt så är det alltid en bra idé att göra en del efterforskningar om vilka kostnader man kan förvänta sig. På så vis kan du få en bättre överblick över hur dyrt det hela kommer att bli. Då vet du också lite snabbare om du har råd eller inte. Du får även då en bra lista över vad som kostar vad, vilket kan göra det enklare att skära ned på vissa saker. Märker du till exempel att en städfirma blir onödigt dyrt sett till den budget du har, kan du kanske ta bort det och göra arbetet på egen hand för att spara in pengar.

Så en flytt behöver inte bli onödigt dyr. Men samtidigt ska man inte underskatta de kostnader som faktiskt kan uppstå när man flyttar ut ur sin gamla bostad. Försök att göra så mycket du kan själv så håller du nere utgifterna. Det är även en bra idé att se över hur du ska bo, eftersom en flyttfirma kommer att ta väldigt mycket betalt om du ska flytta exempelvis från Malmö till Uppsala.

En flytt är också ett lämpligt tillfälle att se över sin ekonomi. Om du för en budget för flytten kan du även passa på att se över hur din ekonomi blir i ditt nya hem. Det kanske är aktuellt att säga upp några avtal, eller kanske lägga till något. Det här ger dig ett bra hum om vilka summor du har att röra dig med när du ska flytta ut vilket är bra ifall du redan nu vet att din flytt kommer att kosta en hel del. Det är också i allmänhet bra att föra en budget över sina inkomster och utgifter, så det här kan vara ett perfekt tillfälle att komma igång med det om du inte redan har det.

Flyttpackning

Att packa är otroligt tråkigt och det blir lätt riktigt jobbigt eftersom man måste försöka hålla det någorlunda organiserat, vilket ofta går i stöpet vid ungefär den tionde lådan. Det går dock att göra det hela lite smidigare och inte minst säkrare. Det första misstaget många gör är att använda bananlådor. Det här är en ypperlig idé om du flyttar ut på en budget men det är en katastrofal idé ifall du vill se till att hålla dina prylar säkra.

Med riktiga flyttkartonger kan du lättare få plats med hela avdelningar i en enda låda. Utöver det så är riktiga flyttkartonger också väldigt bastanta, så det är inte en lika stor risk att en låda går sönder. Flyttkartonger behöver inte heller kosta någon förmögenhet. Vill du få tag i dem riktigt billigt kan du alltid kolla med vänner eller genom sidor där begagnade saker säljs, där många vill göra sig av med sina gamla flyttlådor från senaste flytten.

När du sedan ska packa finns det en del saker att tänka på. Till att börja med så bör du ta saker som köksservis och hygienprylar sist, eftersom du troligtvis vill använda dessa även under flytten. Det är annars lätt hänt att många av misstag packar ned allt detta och sedan måste gräva fram saker så att de kan äta, duscha och dylikt.

Det du sedan vill göra är att vara noga att markera allting. Använd tydliga markörpennor, tusch eller dylikt och skriv tydligt vad som finns i lådan. Det här underlättar enormt och gör det också enklare när sakerna ska flyttas över till nya bostaden. Var inte heller för vag, utan ange till exempel vilket rum som sakerna hör hemma i. Är det böcker och du hade tänkt ha dem i ditt nya vardagsrum, skriv då på att det är till vardagsrummet de hör hemma. Det här är också bra ifall du tänkt använda en flyttfirma, då de kan placera sakerna i rätt rum.

När du sedan har packat en låda och tydligt angett vad som är i, placera den gärna i det rummet du packade den eller om det inte är en möjlighet så kan du också placera lådorna i ett och samma hörn. Det här förhindrar bostaden från att bli överfull och trång att ta sig fram i. Samtidigt kan det här vara bra för när du ska börja flyttstäda. Ofta börjar man med en del saker redan innan flytten och det blir mycket enklare att göra en del av grovgörat ifall du faktiskt har plats att röra på dig. Du kan till och med placera lådorna i ett torrt förråd om du har möjlighet till det.

Flyttstädning

En flyttstädning är en av de sista grejerna man gör i sin flytt, men det är en väldigt viktig bit. Mer eller mindre alla hyresvärdar har som krav att man ordentligt städar rent sin bostad så att man har möjlighet att överlämna den i gott skick. En städning kanske inte är jätteroligt, men det är en nödvändig bit och om du slarvar kan hyresbolaget kräva att du antingen gör om jobbet eller att du betalar för en städfirma. Det här kan med andra ord bli onödigt dyrt.

Som tur är så har de allra flesta bolagen en checklista över saker du ska göra rent. Mycket av det är uppenbara saker som att skura, göra rent badrummet och så vidare. Det finns däremot en del saker som många ofta missar. Att man ska göra rent runt lister och karmar, ugnen och vid ventiler är ett sådant exempel. Tanken är trots allt att lägenheten ska se som ny ut när den överlämnas. Eftersom det blir en del saker som ska göras är det också därför många väljer att överlämna arbetet åt en städfirma. Har man råd med det så är det något som kan spara in väldigt mycket tid under utflyttningen.

Om du däremot gör det själv så är det bra att kolla om ditt bolag eller din hyresvärd har en checklista, för då har du tydligt svart på vitt vad det är som ska göras. Det som är viktigt här är att man tar allting i rätt ordning. Man brukar säga uppifrån och ned, och från längst in till ut. Det här innebär att man börjar med att göra rent lister, väggar, ventiler och sådant som sitter längre upp. Mycket av den här smutsen kommer trots allt att åka ned i golvet.

Att man sedan sköter skurning och dammsugning sist säger sig självt. Det som däremot är viktigt här är att du alltid börjar längst in i bostaden och arbetar utåt, så att du inte sprider runt dammet på nytt när du går runt. Det här steget görs bäst när hela flytten ut är färdig, det vill säga, när bostaden är tom och alla ens lådor är borta.

Om man inte orkar med allting själv kan man alltid kolla med vänner eller bekanta och se om de har lust att hjälpa till. En flyttstädning kan gå ganska snabbt, inte minst om man är flera. Tar man allting i rätt ordning slipper man göra om saker och det kan då bli avklarat på ett par timmar, beroende lite på hur stor din bostad faktiskt är.

Är du väldigt ny till att flytta så kan det också vara värt att vända dig till din fastighetsskötare om du inte är helt säker på vilka saker som ska göras. Det här behövs däremot endast om företaget inte redan har en lista över saker. Men det är allt som oftast bäst att man frågar om man känner sig osäker eller inte riktigt vet vad som ska göras, man vill trots allt inte missa några detaljer och sedan få problem med hyresbolaget.

Många hyresbolag kommer också att göra en besiktning av bostaden. Det här är sällan aktuellt för små och billiga lägenheter, men det är något som görs hos många bolag även där. Det här innebär att man helt enkelt kollar av bostaden och ser om det finns några brister. Har du haft sönder någon del av lägenheten så kan du då behöva stå för det. De kollar dock också efter åldersbrister och sådant, eftersom de kanske vill renovera bostaden efter du har flyttat ut. Om du hade en möblerad bostad kommer de även att kika på hur skicket på möblerna är.

Tänk på dina abonnemang

Något som många tyvärr glömmer bort i allt som kommer med en utflyttning är abonnemangen. Du har troligtvis ett eller flera avtal som faktiskt måste flyttas till den nya bostaden. Ett problem här är också att en del företag fortfarande kör med uppsägningstider, vilket innebär att flytten av dessa abonnemang inte alltid är så enkelt som man kanske först trott.

Det första, och kanske enklaste, är tidningsprenumerationer. Den här biten är snabbt avklarad och du kan oftast bara byta adress. Det här kan dock vara ett ypperligt tillfälle att se över dina prenumerationer, kanske är det dags att avbryta en eller flera och spara in lite pengar? Du behöver sällan oroa dig för uppsägningstider inför en flytt när det gäller den här sortens prenumerationer och oftast kan det här inkluderas i adressändringen, som vi går igenom nedan.

Ett annat steg man måste ta är telefoni, bredband och TV. Det är också här vissa leverantörer har uppsägningstider, vilket lätt strular till det för en om man inte vet med sig hur ens avtal fungerar. Det brukar dock allt som oftast vara en enkel grej att anmäla en flytt. Det viktiga här är dock att du alltid kollar med din nya bostad och ser om du helt enkelt kan flytta över abonnemangen till den nya. Det brukar sällan vara dyrt och du kan då fortsätta med samma abonnemang som du haft tidigare. Om det däremot inte går så måste du istället kontakta din leverantör och säga upp ditt avtal med dem.

Om så är fallet, måste du också ta och kolla in hur det fungerar vid din nya bostad. Det kan ta en dag eller två att aktivera exempelvis internet eller telefoni. Därför vill man gärna få det gjort i god tid och om du beställer det innan flytten kan du också anmäla från vilket datum du vill vara igång. Då är du redo när du flyttar in och kan enkelt börja använda abonnemangen när du är färdig med att flytta ut från din gamla bostad.

Har du andra abonnemang är det även viktigt att se över dessa. Det sista man vill är att upptäcka att man betalar för något man inte längre använder, eller som kommer till fel adress. Det är som sagt bara att dra iväg ett snabbt samtal till det aktuella företaget och anmäla din flytt, eller säga upp hela abonnemanget om du nu inte vill ha kvar det efter du har flyttat till din nya bostad.

Försäkringar och adressändring

Försäkringar och adressändring är en annan viktig bit när du ska flytta ut från din gamla bostad. Dina gamla hemförsäkringar och annat som gällde för det gamla boendet är inte längre aktuella. Det är därför viktigt att man anmäler det här och ser till att de nya gäller för ens bostad, annars kan du få problem ifall du hamnar i en situation där din försäkring faktiskt behövs.

Det som är viktigt att tänka på här är att du alltid anmäler flytten till dem. Din gamla försäkring kan nämligen ha helt andra villkor som inte längre är aktuella för den nya bostaden. Så ditt bolag måste utfärda en helt ny försäkring för din nya bostad, vilket en del glömmer när det till exempel handlar om en hemförsäkring. Kolla även med ditt bolag om det finns andra försäkringar som kan vara aktuella i ditt nya boende.

En adressändring är också ett viktigt steg när du ska flytta ut från din bostad. Det är idag ett väldigt enkelt steg och det bör inte vara några som helst problem. Gör du däremot ingen så kan du få problem eftersom du då inte får din post. Det här innebär bland annat att räkningar och dylikt kan hamna vid din gamla bostad, vilket såklart är ett problem ifall du inte tänker på detta.

Ett beslut du måste ta här är gällande eftersändning. Genom att beställa det när du ska göra adressändring så får du all din post levererad till din nya, även om den skickats till den gamla. Det här kan vara bra för mindre företag som du är kund hos eller om du får något skickat till dig utav vänner och familj.

Det finns flera olika sätt att göra en adressändring på men enklast blir det om du helt enkelt väljer att göra det genom att gå ut på nätet. Du kan då beställa det precis som du vill, med tillägg och allt. Du kan även enkelt fylla i dina uppgifter och betala allting på ett smidigt sätt. Det bästa är också att allting går mycket snabbare när du gör det direkt över nätet.

Är det däremot inget alternativ, eller om du inte är bekväm med att göra din adressändring online, kan du också göra det manuellt och skicka in dokumenten via post. Du beställer då ett papper för det som du fyller i och där du även anger om något tillägg ska finnas med, exempelvis eftersändning.

Nackdelen med att göra det via post är att det hela tar längre tid. Så det kommer ta några dagar innan din nya adress är igång, vilket såklart inte är ett problem för de flesta. Men att göra det på nätet är snabbare och kan ofta anses vara en massiv fördel för den som vill ha allting överstökat.

Men gillar man inte att göra det digitalt eller föredrar att fylla i det för hand så finns den möjligheten. Du kan då antingen ringa dem och beställa det pappret eller så kan du helt enkelt beställa hem pappret över nätet. Men gör du det så kan du lika gärna passa på att fylla i allting direkt på sidan.

Inför din flyttdag

Inför den stora dagen för din utflyttning är det dags att göra allt det sista. Till att börja med bör du dubbelkolla att allting är färdigt. Det första du då bör göra är att kolla att ingenting har glömts bort. Kolla i skåp och dylikt för säkerhets skull. Kika även i eventuella förråd och så om du har det. När det väl är gjort så bör du göra iordning alla dina flyttkartonger och möbler inför flytten, om du inte redan gjort det.

Sedan ska du lasta på allting, vilket visserligen är tungt men relativt enkelt. Det du då också vill göra är att se till att allting staplas in säkert, så att ingenting rasar över dina flyttlådor. Använder du en flyttfirma så sköter dem detta snyggt och ser till att allting är säkert inpackat.

Efter det är det framförallt flyttstädning som är aktuell. Beroende lite på hur och när du flyttar så kan du ha möjligheten att göra det dagen därpå, om du exempelvis flyttar ut innan ditt gamla avtal har gått ut. Då kan du istället spendera din flyttdag med att flytta in i den nya bostaden.

Det här är nästan alltid en smårörig process. Det första du vill göra är att plocka ut allt från ditt släp eller lastbil, om inte en firma sköter det åt dig. Du vill då försöka placera alla lådor och möbler i det rum dem ska vara i. Då spar du in mycket tid och får det lite enklare att möblera och packa upp allting.

När du sedan ska packa upp är det inte säkert att allting görs en och samma dag. I så fall är det bäst att börja med de rum som är viktigast. Att se till att sovplatser, kök och badrum är redo kan vara ett bra mål. Då har ni någonstans att äta, sova och duscha. Vardagsrum och dylikt kan tas under en senare dag.

Flyttstädningen i den gamla lägenheten gick vi igenom tidigare. Det är dock bäst att få det här överstökat, eftersom det ofta är ett lite tidskrävande moment och det kan även kännas jobbigt under ens utflyttning. Att få det överstökat med är att rekommendera då det annars bara skjuts upp.

Detsamma gäller uppackningen i ens nya bostad. Det är lätt hänt att man struntar i de mindre viktiga rummen, eller de lådor som inte är jätteviktiga. Det här är dock ett misstag eftersom de blir stående i onödan och samlar på sig damm. Ta istället tag i det så snabbt som möjligt så att du blir av med dina lådor och kan återgå till vardagen i ditt nya fina hem!

Sammanfattningsvis om utflyttningar

Att flytta behöver som sagt inte vara världens största projekt. Huvudanledningen till att det ofta är jobbigt att flytta ut är för att folk gör det utan förberedelse och utan någon som helst organisering. Det blir då stökigt, rörigt och man glömmer bort saker. Det viktigaste man kan göra är att ha framförhållning och att du gör allting steg för steg.

Det är som sagt också viktigt att du tänker på det ekonomiska och inte tror att du måste lägga ned massvis med pengar, inte minst om du flyttar inom samma kommun eller till en närliggande. Det finns ofta lösningar som är lite billigare även för längre flyttar. Om du måste använda en flyttfirma är det dock rekommenderat att du använder dem för så lite så möjligt, samtidigt som du använder RUT-avdraget och söker efter en billig firma. Det är som sagt viktigt att du kollar med ditt hyresbolag och ser om de har något företag som de rekommenderar, rabatter är trots allt ingen dålig idé för något som ofta blir dyrt.

Man ska inte heller underskatta sina vänner och bekanta. Ett par extra händer kan göra flyttstädningen så mycket smidigare och det kan göra det hela lite roligare. Så man bör inte tro att det måste bli en plåga bara för att man vet att det är det för många andra. Städar man i steg och går uppifrån och ned så blir det sällan så jobbigt som man kanske först tror. Det kan också underlätta processen eftersom du kan ta vissa saker tidigare och sedan har du bara grovstädningen kvar när du flyttar ut.

Det är också viktigt att du inte glömmer viktiga saker som abonnemang och försäkringar samt din adressändring. Det här är saker som många missar på grund av stressen som kommer med att flytta och det kan leda till försenade räkningar, ingen hemförsäkring och annat som lätt kan leda till problem i din nya bostad. Ingen vill trots allt få reda på att ens räkningar är försenade och ligger i den gamla bostadens brevlåda.


 

Söker du bostad? Sök bland 5000+ lediga lägenheter i hela Sverige
Sök hyresbostad här
+46 8 446 892 66 (måndag till fredag 09.30-12.00)
Mail info@bostadslistan.se (måndag till fredag 10.00-16.00)
Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda våra tjänster accepterar du vår användning av Cookies.